Søk
Close this search box.

Vi trenger mer energi

Tidsbruk: 15 min

Antall steg: 10

Vanskelighetsgrad: Lett

Fag:Naturfag, Samfunnsfag
Klassetrinn:9.-10. trinn
Tema:Programmering
Tidsbruk:15. min

as

Oppgave 1

Du skal nå lage et spill der en energiminister skal samle energi for å få poeng. Når du åpner instruksjonen ved å trykke på knappen «Start tutorial her», kommer du inn i et spill som er påbegynt, men langt fra ferdig.

Spillet foregår på to øyer som ligger inntil hverandre. Den ene øya er frodig og grønn, mens den andre består av ørken. I den første instruksjonen blir du introdusert til en del nye begreper som brukes i denne typen spill:

Sprite

Et lite interaktivt bilde i spillet. Noen sprites kan bevege seg, noen kan gi deg ressurser eller poeng, andre kan skade deg. Spillfiguren din er en sprite, ressurser som du kan plukke opp er sprites, fiender vil være sprites, osv. En sprite er en variabel i spillet. Det betyr at den fungerer ikke bare som et bilde, men som en slags beholder som kan holde på data. Bildet er bare en del av innholdet i sprite-variabelen. En sprite inneholder også andre data (denne typen variabel kan egentlig kalles en array, men la oss holde det enkelt her), som for eksempel posisjon på kartet, og fart og retning (om den beveger på seg).

Eksempler på sprites: 

Tile eller flis

Spillverdenen er bygget opp som et rutenett. I hver rute kan man legge en flis med litt grafikk på. Fliser kan være sandfarget, gressfarget, inneholde skog eller stein, eller mange andre typer grafikk, slik at du kan skape den spillverdenen du vil.

Eksempler på tiles eller fliser: 

Løkker

En løkke gjentar et stykke kode så mange ganger som det trengs, slik at man slipper å skrive samme kode mange ganger.

Variabler

Variablene vi bruker i denne omgang er spritene vi legger ut på kartet. En variabel er en beholder som kan holde på data. En variabel må ha et unikt navn, sånn at programmet skjønner at det er innholdet i denne variabelen vi skal til når vi vil hente ut en verdi fra den, eller endre på verdien av den.

Dette er en av oppgavene som gjennomføres i dobbelttimen som klassen din har med en formidler fra vitensenteret, men du kan også prøve deg frem på egenhånd. Trenger du hjelp ta kontakt for å bestille formidler.