Søk
Close this search box.
Elev og lærer ser glade ut mens de jobber sammen på en datamaskin med undervisningsopplegget Kodekraft.

Undervisnings­opplegg

Kodekraft er en 90 minutters økt som består av introduksjon, innføring i kodespråket, etterfulgt av tre oppgaver om verdens energiutfordringer. Elevene bygger et energispill hvor formidleren gjennomfører opplegget og læreren fungerer som medhjelper. 

Når opplegget er gjennomført kan spillet videreutvikles ved å legge til kule funksjoner som animasjoner eller lyd. Om  det ønskes en ny kodeøkt med formidler for hjelp til dette ta kontakt. 

Er du lærer? Les mer her: 

Lag et energispill med en formidler

Her finner du tre tutorials som steg for steg viser hvordan du skal lage et spill fra bunnen av. Disse oppgavene gjennomføres i dobbelttimen som klassen din har med en formidler fra vitensenteret, men du kan også prøve deg frem på egenhånd.

Sjekk oppgaver

En person sett bakfra jobber med undervisningsopplegget Kodekraft på en datamaskin.

Oppgave 1

Vi trenger mer energi.

Oppgave 2

Urettferdig fordeling.

Oppgave 3

Design havvind-ikon

Videreutvikle energispillet ditt

Trykk på de forskjellige knappene under for å lære hvordan du kan utvide spillet ditt og gjøre det enda kulere! Her lærer du blant annet å animere nye spillfigurer og lage nye spillområder.
Lyd

Vi viser deg hvordan du kan legge til lydeffekter.

Tid:

10 min

Ant. steg:

4

Vanskelighetsgrad

Energi og miljøpåvirkning

Legg til flere typer energi og definere hvordan de påvirker din karakter. 

Tid:

20 min

Ant. steg:

10

Vanskelighetsgrad

Nye spillfigurer

Gjør spillet mer utfordrende og legg til en fiende som skal ta energien fra deg! 

Tid:

20 min

Ant. steg:

10

Vanskelighetsgrad

Animering

Vi viser deg hvordan du kan kode inn animasjoner for et mer levende spill.

Tid:

20 min

Ant. steg:

10

Vanskelighetsgrad

Effektivisering

Vi viser deg hvordan du kan samle energi på avstand ved å skyte prosjektiler.

Tid:

25 min

Ant. steg:

16

Vanskelighetsgrad

Grensekontroll

Simuler grensekontroll for å gjøre det vanskeligere å reise fra land til land.

Tid:

25 min

Ant. steg:

16

Vanskelighetsgrad

Trenger klassen din en ekstra økt? Vi tilbyr tilleggsleveranser for samme klasse for å øke læringsutbyttet og gi ønsket kompetanse.Ta kontakt for å bestille formidler og programmer mer!